About Me

My photo
write it in your heart that everyday is the best day in your life

Followers

klik iklan!

Thursday, July 11, 2013

Ramadaan ketiga:Dosa kita .

Assalamualaikum dearest :)

how are you ,Alhamdulillah today is the third day we fasting. I am hoping  the best to all things in this ramadan al-mubarak .you too.hope we will be blessed on what we do in this noble month *ni bulan barakah kan uolls* ,so face it with charity ,peaceful,happiness,sunnah things,and lots of dua' .:)

today i just want to share with you a 'story' ,i think ,.. hopefully it will make a better you . :)

Bismillahirrohmanirrohim .....


''aku tinggal di sebuah rumah banglo,banglo yang baru dibeli abah lima tahun lalu,aku ada abah,mama,kakak,abang,dan seorang adik perempuan.jadi semuanya enam orang yang menghuni banglo  mewah ni ..abah selalu kerja kuat ,hampir tiap hari dia keluar bekerja,dari pagi sampai lah ke malam,kadang kadang sampai waktu solat 'isyak dia baru pulang rumah..aku tak tahu sama ada kelima lima solat fardhunya cukup dalam sehari itu ,aku tak mahu tahu,biarlah,itu antara dia dengan Allah ,

mama seorang yang baik hati,penyayang dan pandai masak .setiap hari mama masak .aku paling suka kalau tiba bulan ramadan,sebab mama selalu masak makanan yang sedap -sedap.kakak aku ni seorang yang agak pemarah ,tetapi dia baik ,kalau dengan aku,dia selalu jadi guru sampingan di rumah mengajar aku subjek matematik dan sains.abang aku pula satu satunya anak lelaki dalam family ,adik aku masih di bangku sekolah rendah ,dia darjah enam tahun ini .

                                                  * * * * * * *
-19 oct 2012-
aku bangun tidur ,nak bersiap hendak pergi ke sekolah.Selesai saja solat subuh,aku dengar mama dengan kakak menjerit dari bilik abah ,hati aku berdebar debar,tertanya-tanya apa yang terjadi .
''abah dah takde '' .. apa semua ni ,kenapa macam tu saja? abah meninggal dalam tidurnya yang lena.mama,kakak dan adik tak henti-henti menangisi pemergian abah yang secara tiba-tiba.aku juga ...tak sangka,kenapa begitu'tiba tiba'?kenapa begitu cepat ?kan baru semalam abah hantar aku ke sekolah dengan keadaan sihat walafiat ?aku lupa cium tangan abah sebelum masuk ke sekolah semalam,sedangkan abah kelihatan seperti menunggu salaman,ciuman tangan dari aku ..kesian abah.


ramadan kali ni ,tentu sunyi tanpa abah.Semasa abah belum dikebumikan,orang ramai datang ke rumah kami membaca yaasin.mama kelihatan sebak semasa baca yaasin,kakak dan adik cuba menenangkan mama dengan mengusap bahu dan mengelap air mata mama.Aku duduk di tepi tangga,cuba mengasingkan diri daripada semua tetamu yang hadir,tetapi mayat abah yang terbujur kaku di atas permaidani berlapikkan tilam nipis tu masih boleh dilihat dari kedudukan aku.

kuasa Allah,abah tiba tiba bangun dari lenanya yang dikatakan mati .aku tergamam',ya Allah,abah bangun....kenapa ?''mama,kakak,abah bangun lah '',bisik aku ke telinga mama dan kakak,laju aku mendapatkan mereka.'

mama:''kenapa ni ?jangan bising-bising,malu tetamu ramai ni'' (sambil mengusap air mata)
aku:''mama mama mama !mama tak nampak abah bangun tu ?!abah sayangkan kita,sebab tu dia       bangun balik .dia nak jaga kita mama .''

kenapa mama tak nampak itu semua?kakak juga memarahi aku kerana berkata yang bukan-bukan,lalu mereka meneruskan bacaan yaasin.abah masih duduk di atas tilam nipis memerhati ke arah aku,kenapa abah pandang aku ?kenapa aku seorang saja yang nampak abah ?jerit hati aku'..riak wajah abah kelihatan muram dan sedih ,''seperti dia bermuram kerana aku,kerana dia hanya  memandang ke arah aku''...ya Allah ,dugaan apa ini ?,abah tiba-tiba bersuara,meminta dirinya dikembalikan ke dunia.apa aku perlu buat?abah berkata sedemikian sambil merayu rayu.abah cakap dia nak hidup lagi ,''seperti banyak beban yang ayah tanggung'',fikir aku dalam keadaan hairan,tertanya-tanya,dan segala macam perasaan berbaur di hati.

-kedangaran bunyi jam dari telefon bimbit adik-
aku terjaga,dari tidur ,jam menunjukkan tepat pukul 5 pagi .mama tiba tiba bersuara ,memanggil aku dan adik bersahur,''abah juga ada di meja makan'' ,sambil menguyah makanan yang dihidangkan di atas meja.aku hanya mendiamkan diri tanpa berbicara sepatah perkataan pun..lalu ke bilik air.Aku tahu ,semua itu mimpi ,MIMPI semata mata.tapi....kenapa aku diberi mimpi seperti itu ?apa tujuannya .Ya Allah,kenapa aku diberikan mimpi sebegitu,aku seringkali mendapatkan mimpi kematian dan menganggapnya sesuatu perkara yang biasa,tetapi kali ini ,mimpi tersebut begitu menyentuh hati dan bikin hati ini tertanya-tanya.

kenapa dalam mimpi tu ,abah seolah olah muram,lemah ,melihat ke arah aku ?apakah kerana amalannya belum mencukupi untuk dibawa ke akhirat?apakah kerana banyak dosa yang masih membelenggu hidupnya? atau.... apakah kerana AKU?aku kah yang menambah bebanan dosa abah ?'dosa seorang perempuan itu ditanggung bapanya jika belum bersuami ,jika sudah bersuami,maka suami harus menanngung dosa si isteri,begitu ?.........kerana itukah abah pandang wajah aku ya Allah?........


I am sorry coz i can write it until that .so dearest,especially kaum wanita ,do you feel something ?is there have something that you need to fix ,to change on yourself ? me too ,I feel something is wrong with my life,well,no peoples in this world are PERFECT ,right? but you can change it,try for the better ,be a better you ,

I've seen a status in facebook before,it's a girl's status,she write down what she feels.like this...

''nanti bila kahwin nak pakai tudung,nak brubah sebab taknak bakal suami tanggung dosa aku,syurga kan bawah telapak kaki suami'' :D

suami je ke ?ayah kau?

actually,that's good if you have  an ambition,hope, to do that.because it is the right thing for you to change yourself ,tutup aurah,wear hijab ,wear stockins outside,.but what if we change it now ,because NOW 

1.if you are not a married person,you can reduce your father's sin.
2.if you are  married person,you can reduce your husband's sin.


okay dearest,happy reading ,salaam jumaat ya ,hopefully this jumaat bring barakah to u and the whole family,Assalamualaikuumm^_^

No comments:

Post a Comment

klik iklan!